no-img
Beigshop

مقاله درسی ریاضی مفهوم مشتق - بزرگ ترین مرجع دانلود فایل - Beigshop


Beigshop
اسلاید پرفروش ترین محصولات
کاربران موبایل:

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
مقاله درسی ریاضی مفهوم مشتق
pdf
بهمن ۸, ۱۳۹۵
تعدادصفحات: 21
۱,۵۰۰ تومان
0 فروش
۱,۵۰۰ تومان – خرید

مقاله درسی ریاضی مفهوم مشتق


 مقاله درسی ریاضی مفهوم مشتق

 

مشتق ایدهٔ اصلی حساب دیفرانسیل، بخش اول آنالیز ریاضی است که نرخ لحظه‌ای (یا نقطه‌ای)تغییرات

تابع را نشان می‌دهد.مشتق نیز، نظیر انتگرال، از مسئله‌ای در هندسه، یعنی یافتن خط مماس در یک نقطه

از منحنی ناشی شده‌است.مفهوم مشتق تا اوائل قرن ۱۷ میلادی، یعنی تا قبل از آنکه ریاضی‌دان فرانسوی،

پییر دو فرما به تعیین اکسترمم‌هایچند تابع خاص دست بزند، تنظیم نشده بود. فرما دریافت که خطوط مماس،

در نقاطی که منحنی ماکزیمم یا مینیمم دارد،باید افقی باشد. از اینرو به نظرش رسید که مسئلهٔ تعیین نقاط

اکسترمم تابع، به حل مسئلهٔ دیگر، یعنی یافتن مماس‌هایافقی مربوط می‌شود، تلاش برای حل این مسئلهٔ

کلی‌تر بود که فرما را به کشف برخی از ایده‌های مقدماتی مفهوم مشتق هدایت کرد.در نگاه نخست اینطور

به نظر می‌رسید که بین مسئلهٔ یافتن مساحت سطح زیر یک نمودار و موضوع تعیین خط مماس بر منحنی

در یک نقطه رابطه‌ای وجود ندارد، اما اولین کسی که دریافت این دو مفهومِ به ظاهر دور از هم، در واقع

ارتباط نسبتاً نزدیکیبا هم دارند آیزاک بارو معلم آیزاک نیوتون بوده‌است.اما مفهوم مشتق به شکل امروزی آن،

نخستین بار در سال ۱۶۶۶ میلادی توسط نیوتون و به فاصلهٔ چند سال بعد از او،توسط گوتفرید لایب نیتس،

مستقل از یکدیگر پدید آمد. این دو دانشمند در ادامهٔ کار خود، باز هم به طور مستقل،بخش دوم آنالیز ریاضی

یعنی حساب انتگرال را عرضه کردند که اساس آن بر عمل انتگرال‌گیری قرار دارد.

 



درباره نویسنده

Setareh Adibeig 271 نوشته در Beigshop دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *